Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Biegasz? Pokonaj kontuzję

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Biegasz? Pokonaj kontuzję

Trzask! Chrup! Jeśli słyszysz to tylko jedząc płatki na śniadanie – wszystko w porządku. Jeśli dźwięki dobiegają spod maski samochodu – cóż, twój mechanik trochę zarobi. Jednak jeśli trenujesz, a coś trzeszczy, chrupie i pyka w okolicach twoich kolan, bioder i krzyża, lepiej uważaj, bo to może być znak ostrzegawczy.

Tagi: trening , bieganie , kontuzje , bieganie dla początkujących , ból kolana , ból kostki , kontuzje kolana

Klinika ciała i ducha Biegasz? Pokonaj kontuzję

Każdy biegacz wie, że chwilowy ból czy dyskomfort to jeszcze nie uraz. Jeśli jednak biegasz albo uprawiasz inny mocno obciążający nogi sport – jeździsz na rowerze, na nartach, grasz w tenisa, albo chodzisz po górach, powinieneś nauczyć się rozpoznawać urazy i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

Uwaga na piszczel i mięśnie łydki

Mój znajomy może służyć za doskonały przykład tego, co może się stać, jeśli nie jest się wystarczająco ostrożnym. Zanim zaczął pracować z trenerem, wyznawał zasadę: chcesz być silny, musisz cierpieć. Biegał na długie dystanse i próbował samodzielnie „rozbiegać” zapalenie mięśni dookoła piszczeli. Uważał, że objawy są spowodowane tym, że coraz więcej trenuje. Nie wiedział jednak, że to nie był zwykły ból. Kiedy wreszcie dokuśtykał do lekarza – miał coraz większe kłopoty z chodzeniem – dowiedział się, że kość pękła z powodu obciążenia.

Facet prawie sam sobie złamał nogę. Jeśli nie weźmiesz pod uwagę tego, że uprawianiu sportu towarzyszą kontuzje i zlekceważysz ból, może się to przydarzyć też tobie. Zanim więc doczołgasz się do najbliższego wózka inwalidzkiego – oto podstawowa wiedza o urazach biegaczy – co może się stać, jakie to uczucie i jak sobie poradzić. Pamiętaj, że zalecenia te nie zastąpią konsultacji z dobrym lekarzem.

Jeśli nie wiesz, jak boli zapalenie mięśni dookoła piszczeli, jesteś prawdziwym szczęściarzem. To tak, jakby ktoś próbował wydłubać ci kość. Czasami ta sama przypadłość objawia się podobnym bólem w okolicach łydki. Początkujący biegacze odczuwają czasem tego typu dyskomfort. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy przy każdym biegu zaczyna się on szybciej i staje mocniejszy. Jeśli tak – problem prawdopodobnie jest coraz poważniejszy.

Przyczyną kłopotów nie jest piszczel, a raczej to, co za nią – mięśnie łydki. Istnieją także inne powody tego typu zaburzeń. Nawet jeśli odpowiednio rozciągasz mięśnie łydek, bóle w okolicach piszczeli mogą pojawić się, kiedy zbyt szybko zwiększysz dystans, biegasz w nieodpowiednich butach lub po twardym podłożu. Bieganie po twardej nawierzchni to nie zawsze błąd. Jeśli kupujesz porządne buty do biegania i regularnie je wymieniasz (co najmniej raz na pół roku), a przy tym dobrze rozciągasz mięśnie łydek, możesz biegać po twardym przez całe życie.

Oto, jak radzić sobie z bólami mięśni w okolicach piszczeli:

  • jeśli nie masz dobrych butów do biegania – natychmiast się w nie zaopatrz (jeśli tego nie zrobisz, niedługo zaczną cię boleć jeszcze kostki i stopy);
  • upewnij się, że porządnie rozciągasz łydki przed i po biegu;
  • biegaj po miękkim podłożu – na przykład po trawie – dopóki ból się nie zmniejszy lub nie ustąpi;
  • jeśli ból nie ustępuje – przestań biegać, idź do lekarza i na jakiś czas przerzuć się na pływanie, żeby utrzymać dobrą kondycję.
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Advertisement

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty