Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Moi podwładni za mną nie przepadają

Kariera
|
25.07.2022

Zarządzanie pracownikami nie jest łatwe. Naturalną reakcją na uwagi przełożonego jest niechęć. Jeśli naprawdę czujesz, że masz problemy w nawiązaniu skutecznej komunikacji z zespołem, może to negatywnie odbić się na tobie, a nawet na całej twojej karierze zawodowej. Warto w takiej sytuacji przeanalizować swój wkład w zaistniałą sytuację.

Tagi: zarządzanie ludźmi

pracownicy nie lubią szefa
Brak sympatii u podwładnych - czy szef powinien się przejmować? Fot. depositphotos.com

Wielu menedżerów podkreśla, że praca z ludźmi jest najtrudniejszym elementem ich życia zawodowego i przysparza im więcej problemów niż przygotowanie rocznego podsumowania dla zarządu. Jednak osoby zarządzające ludźmi często same są do tej roli nieprzygotowane i popełniają proste błędy, które skutkują konfliktem z zespołem. Wytypowaliśmy kilka przyczyn tego zjawiska i możliwych scenariuszy ich rozwiązania.

Naturalną reakcją ludzką jest szukanie winnych. Przykładowo, jeśli twoi współpracownicy stale nie zapraszają cię na wspólny lunch, a rozmowy milkną kiedy wchodzisz do pokoju, twoją pierwszą reakcją będzie pewnie prosta konkluzja, że to tylko dowód na to, że jesteś wymagający. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinieneś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują cię w ten sposób.

Mowa ciała

Społecznych zachowań uczymy się od najmłodszych lat. Komunikacja ma charakter nie tylko werbalny. Ta niewerbalna ma często dużo większe znaczenie – jeśli mówimy jedno, a mowa ciała komunikuje drugie, ludzie intuicyjnie skupią się na tym drugim komunikacie. Sposób, w jaki mówimy, chodzimy lub podajemy dłoń na powitanie, może determinować sposób, w jaki inni będą nas postrzegać i traktować. Zastanów się nad sygnałami, jakie w sposób nieświadomy wysyłasz, i czy są one zgodne z tym, co chcesz przekazać współpracownikom. Warto zwrócić szczególną uwagę na tembr głosu i postawę.

Sympatia to nie wszystko

Jako manager powinieneś kierować się przede wszystkim względami profesjonalnymi, a nie osobistą sympatią. Oczywiście nie wszystkich pracowników musimy lubić, ale nie może to być kluczowe kryterium oceny ich pracy. Jeśli manager faworyzuje jedną osobę tylko ze względów towarzyskich, odbije się to źle na poziomie pracy, motywacji i zaangażowaniu pozostałych członków teamu. Najważniejsze to sprawiedliwa i rozsądna ocena sytuacji oraz regularna informacja zwrotna – pracownik może wtedy łatwiej dostosować się do oczekiwań przełożonego i docenić jego profesjonalne wskazówki.

Błądzić jest rzeczą ludzką

Jeśli swój nagły spadek popularności zawdzięczasz konkretnemu zdarzeniu np. niefortunnej uwadze, jaką rzuciłeś na zebraniu zespołu pod adresem konkretnej osoby, możesz jeszcze odwrócić bieg wydarzeń. Możliwe, że zostałeś źle odebrany, a nie miałeś okazji wytłumaczyć, co miałeś na myśli. Jeśli popełniłeś błąd, ponieś odpowiedzialność. Współpracownicy na pewno docenią to, że jako profesjonalista umiesz również na siebie spojrzeć krytycznie. Szczera i otwarta rozmowa ze współpracownikiem będzie najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji.

Kto jest autorem sukcesu

Niestety managerowie często mają tendencję do przypisywania sobie sukcesu, podczas gdy za porażkę odpowiada zespół lub konkretna osoba. Takie postępowanie nie tylko nie przysparza sympatii, ale również nie buduje wizerunku profesjonalisty. Gdy podsumowujesz projekt, zawsze wskaż osoby, które brały w nim udział i podziękuj im publicznie. Jeśli projekt nie spełnił postawionych tobie i zespołowi kryteriów sukcesu, weź za sytuację odpowiedzialność. W końcu to ty jako manager masz tak zarządzać sytuacją, żeby w porę wychwycić problem i zareagować. Szukanie winnego to tylko remedium na chwilę, w dłuższej perspektywie lepiej bardziej wnikliwie przeanalizować przebieg projektu i swój wkład w niego.

Budowanie od nowa

Nigdy nie jest za późno, aby naprawić swoje relacje z zespołem. Z pewnością będzie to wymagało czasu i wysiłku, ale będziesz mógł zmienić swój wizerunek i poprawić jakość oraz komfort pracy. Przeanalizuj siebie jako szefa. Zastosuj narzędzie SWOT wpisując swoje silne i słabe strony, szanse i zagrożenie. Taka diagnoza to świetny punkt wyjścia.

Małgorzata Majewska

 
 

Małgorzata Majewska karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie