Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak sobie poradzić z niezdecydowanym szefem

Kariera
|
12.08.2014
Kariera Jak sobie poradzić z niezdecydowanym szefem

Bycie menadżerem wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji. Nie można ich ciągle zmieniać, obawiając się konsekwencji. Nie tylko utrudnia to pracę podwładnym, ale i podkopuje autorytet niezdecydowanego menadżera. Jak poradzić sobie z takim przełożonym?

Tagi: kariera

Kariera Jak sobie poradzić z niezdecydowanym szefem

Często można się spotkać z powiedzeniem "nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi". Wielu menadżerów, czasami zajmujących nawet bardzo eksponowane stanowiska, obawia się jednak konsekwencji swoich działań i swoich decyzji dotyczących pracy ich podwładnych. Starając się jak najbardziej uniknąć ryzyka i narażenia komukolwiek, odkładają podejmowanie decyzji bądź ciągle je zmieniają. Efektem takiego zachowania jest poważne utrudnienie pracy ich podwładnym, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw czy instytucji zarządzanych centralnie.

Osoba, która często zmienia zdanie, sama może się pogubić w tym, jakie stanowisko zajmowała w danej sprawie. Skutek bywa taki, że to podwładny zostaje obarczony odpowiedzialnością za ewentualne błędy, gdyż jego szef się do nich nie przyzna, a podwładny nie będzie mógł w żaden sposób udowodnić, że wykonywał tylko polecenia. Nawet jeżeli menadżerowi uda się w ten sposób uniknąć odpowiedzialności, to niszczy tym samym swój autorytet w podlegającym mu zespole – zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl. Oznacza też, że nie nadaje się na swoje stanowisko, gdyż jego zajmowanie daje nie tylko przywileje (pensja, prestiż, ciekawe zadania), ale i obciążenia. Czasami podjęcie decyzji wiąże się ze sprzeciwieniem komuś - np. niezadowolonemu klientowi bądź menadżerowi innego działu. Naraża to menadżera na konflikt, jest to jednak sytuacja nieunikniona na kierowniczych stanowiskach. Jeśli sytuacja tego wymaga, menadżer powinien wyrazić swój sprzeciw, chociażby po to, aby dostrzegli to jego podwładni.

Jak sobie radzić z szefem często zmieniającym swoje zdanie?

Pierwsza metoda, którą można zarekomendować, jest bardzo skuteczna, ale czasami niezwykle trudna do wykonania. Polega ona po prostu na tym, aby realizować polecenia szefa tak szybko, jak to tylko możliwe, nie czekając, aż zmieni zdanie. Nawet jeżeli podejmie on inną decyzję dotyczącą jakiegoś działania, będzie już za późno na zmianę, poza tym ewentualne zmiany pociągałyby za sobą konieczność tłumaczenia się przed klientem czy przed szefem firmy.

Druga metoda radzenia sobie z szefem, który często zmienia podjęte decyzje, to zabezpieczenie się przed negatywnymi konsekwencjami owych zmian. Pracownik powinien starać się mieć kolejne decyzje szefa na piśmie. W przypadku niepowodzenia, zamiast odwoływać się do tego, co szef powiedział (a czego może już nie pamiętać), będzie można łatwo wskazać, kto jest odpowiedzialny za złą decyzję – proponuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Pracownik, którego szef po raz kolejny zmienia zdanie, może się również odwoływać do argumentów racjonalnych, powołując na wydajność pracy. Każda zmiana oznacza bowiem więcej czasu na realizację danego działania. Zmiany można zatem wprowadzać, ale tylko do pewnego etapu, po osiągnięciu którego należy przejść do dalszej części zadania.

Podlegając osobie, która często zmienia swoje decyzje, pracownicy muszą wspólnie wypracować jakąś metodę działania. Powinni się nawzajem wspierać i nie bać się przypomnieć szefowi, jakie wcześniej było jego zdanie w danej kwestii. Taka postawa prezentowana przez dłuższy czas może zmienić postępowanie szefa, uświadamiając mu, że musi ponosić konsekwencje swoich decyzji.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie