Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak rozmawiać o podwyżce?

Kariera

Kariera Jak rozmawiać o podwyżce?

Rozwój zawodowy to nie tylko kolejne awanse i wyższe stanowiska. To także rosnące zarobki i satysfakcja z lepszego statusu finansowego. Ale pieniędzy nikt ci sam z siebie nie podaruje – musisz o nie zadbać ty. Jak rozmawiać o podwyżce, by odnieść sukces?

Tagi: kariera , negocjacje , awans , podwyżka , ankieta , cena , cel , kierownik

Kariera Jak rozmawiać o podwyżce?

Jeśli tam, gdzie pracujesz, nie ma stałego systemu ewaluacji, zawsze możesz poprosić zwierzchnika o rozmowę, ale faktyczne podobne sprawy są najczęściej ustalane na przełomie roku. Przeciwko tej dacie przemawia argument, że w tym okresie najwięcej osób chce rozmawiać o podwyżce. Ale termin to jedno – najważniejsze, że podczas takiego spotkania nie można improwizować. Dlatego dobrze się przygotuj.

 

Zatem jak rozmawiać o podwyżce?

  1. Zorientuj się wcześniej, jakie zasady podwyżek obowiązują w firmie. Często zarobki są utajnione, ale podstawowych informacji dostarczy regulamin wynagradzania.
     
  2. Zrób własne badanie rynku – jakie są stawki dla osób w porównywalnym wieku, o podobnym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym?
     
  3. Rozmowę zacznij od pytania o ocenę twojej pracy, a dopiero potem przejdź do prośby o podwyżkę.
     
  4. Rozmowa o podwyżce to nie arabski targ, w którym obie strony zakładają, że pierwotna cena nie ma nic wspólnego z tą, za którą potem klient kupuje towar. Nie żądaj astronomicznej kwoty, raczej zaproponuj sumę zbliżoną do rzeczywistych oczekiwań.
     
  5. Pamiętaj, że relacja pracownik-pracodawca to tak naprawdę transakcja handlowa. Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i w biznesplanie zakłada pewną wartość twojej pracy. Jeśli twój koszt jest wyższy od zysków, jakie przynosisz – może zrezygnować z tej współpracy. Musisz więc udowodnić, że prośba o podwyżkę jest uzasadniona, czyli twoja praca przynosi firmie zysk. Warto przygotować wcześniej cyfry i statystki, a na koniec powiedzieć o swojej strategii na przyszłość.


Czego unikać w rozmowie o podwyżce?

  1. Nie stwarzaj presji, nie mów rzeczy, które mogą zabrzmieć jak groźba lub szantaż – w ten sposób nie tylko minimalizujesz szanse na sukces rozmowy, ale też ryzykujesz, że szef straci do ciebie zaufanie.
     
  2. Nie porównuj się z kolegami. Nawet, jeśli zarobki nie są utajnione, to z pracodawcą łączy cię umowa indywidualna, a rozmowa o podwyżce to nie negocjacje zbiorowe.
     
  3. Nie obrażaj się, jeśli pracodawca odmówi podwyżki, zaproponuje mniejszą kwotę, albo poprosi o czas do namysłu. Jednak, jeśli uznasz, że masz za niską pensję i nie ma co liczyć na podwyżkę, zacznij szukać innej pracy.
     

Artykuł ukazał się w serwisie

Jak być wydajniejszym w pracy?
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (2) / skomentuj / zobacz wszystkie

Predator
28 grudnia 2013 o 16:42
Odpowiedz

Warto wcześniej skorzystać z ogólno dostępnych w internecie raportów płac dla poszczególnych zawodów. Przykładowo o zarobkach Administratora IT można poczytac w ostatnim artykule bloga Askomputer. Tam również można znaleźc informację o tym jak uzyskać taki raport dla swojego stanowiska.

~Predator

28.12.2013 16:42
Nomik
14 czerwca 2013 o 17:46
Odpowiedz

Najbardziej podoba mi się pkt.3 z rubryki "Czego unikać przy rozmowie o podwyżce" :)
Aktualnie kończy mi się umowa i jestem po rozmowie z szefem, w której Jego kluczenie, a do tego rozmowa o wszystkim i o niczym, a ponad to sformułowanie "Nie wszyscy mają predyspozycje do odpowiednich stanowisk" - dało mi do myślenia.
Cóż - w obecnej sytuacji na ryku pracy - pozostaję, ale obecną firmę traktuję już jako "zapchaj dziurę" ( z czegoś trzeba żyć ) i biorę się za intensywne poszukiwanie pracy :(

~Nomik

14.06.2013 17:46
1

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty