Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję
Advertisement

Czy jesteś managerem ekstremalnym?

Kariera

Kariera Czy jesteś managerem ekstremalnym?

W organizacjach, które cechuje duże skupienie na produktywności i rywalizacji, jedną z powszechnie akceptowanych praktyk jest oczekiwanie od managerów nieustannej gotowości do podejmowania działań zawodowych. Sprawdź, czy pracujesz w sposób ekstremalny i do czego może cię to zaprowadzić.

Tagi: kariera , zarządzanie czasem , pracoholizm , uzależnienie od pracy , menadżer , przepracowanie , ekstremalna praca , czas , forma , kondycja

Kariera Czy jesteś managerem ekstremalnym?

Wyobraź sobie taką sytuację: podrywasz się na dźwięk budzika. Szybki prysznic, sparing z golarką (jedno zacięcie – nic wielkiego, biorąc pod uwagę tempo, w jakim pozbyłeś się zarostu) i trucht przez kuchnię. W pośpiechu przełykasz poranną kawę, zagryzasz czymkolwiek, łapiesz teczkę, komórkę (gdzie są te cholerne klucze?) i wsiadasz do auta. Pędzisz do biura. Jest 5:30, więc nie utykasz w korku. Próg firmy przekraczasz akurat w takim momencie, że mógłbyś zluzować nocnego stróża.

Advertisement
Kwadrans po szóstej odpalasz laptopa, by załatwić najpilniejsze sprawy, zanim o 9:15 wsiądziesz w samolot do Berlina. Godzina świętego spokoju w przestworzach – idealny czas by w myślach jeszcze raz powtórzyć prezentację przed spotkaniem z Zarządem. Potem lunch biznesowy z jednym z kluczowych klientów. W trakcie pobytu w Niemczech 6 telefonów od członków twojego zespołu, 3 od kontrahentów w sprawie kwestii nie cierpiących zwłoki i 2 (nieodebrane) od żony. Przed 19:00 jesteś z powrotem w biurze.

Zupkę chińską zagryzasz batonem z maszyny vendingowej, popijasz napojem energetycznym i kawą. Przeglądając stos nowych dokumentów, które w tajemniczy sposób zmaterializowały się na biurku, odpalasz komputer. 83 maile (i kolejna kawa), raport dotyczący kwartalnych wyników sprzedaży (więcej kawy) i o 22:00 uznajesz, że na dzisiaj dość. Możesz iść do domu. Wychodzisz na autopilocie (chyba już gdzieś widziałeś tego stróża…), przez chwilę zastanawiasz się, gdzie postawiłeś auto. Na progu domu przypominasz sobie o bardzo ważnej sprawie, której nie załatwiłeś. Przykrywasz śpiącą żonę kołdrą, bierzesz prysznic, nalewasz drinka i odpalasz laptopa…

Podobne „beletrystyczne” historie wydarzają się naprawdę – są codziennością wielu osób na stanowiskach kierowniczych. A każdy dzień tygodnia – choć obfituje w różnorodne zadania i obowiązki – pod względem intensywności i tempa podobny jest do poprzedniego. Być może sam jesteś bohaterem jednej z takich opowieści, więc wiesz, że są dalekie od literackiej fikcji. Fakty i wyniki badań mówią same za siebie – czas pracy i zakres obowiązków współczesnych managerów niemiłosiernie się wydłuża, a zachodni styl zarządzania, zaimportowany do nas ze Stanów Zjednoczonych, charakteryzuje aprobata dla nadmiernie intensywnej aktywności zawodowej. W niejednej firmie (i niestety nie dotyczy to jedynie międzynarodowych korporacji) funkcjonuje etos pracy, w którym bez problemu odnalazłby się PRL-owski mityczny bohater wyrabiający 200% normy.

W 2007 roku badaczki S.A. Hewlett i C.B. Luce zidentyfikowały i opisały zjawisko, które nazwały ekstremalnym rytmem pracy. Podstawowym, wyjściowym kryterium do zdiagnozowania go są wysokie zarobki i prestiżowa pozycja zawodowa, a także czas pracy przekraczający 60 godzin tygodniowo. Ponadto sposób pracy musi spełniać przynajmniej pięć z dziesięciu następujących kryteriów :

  • fizyczna obecność w miejscu pracy przez minimum 10 godzin dziennie
  • nieprzewidywalny rytm pracy
  • duże tempo oraz krótkie terminy realizacji zadań
  • większy niż przeciętnie zakres odpowiedzialności (będący rezultatem pełnienia wielu funkcji)
  • wypełnianie obowiązków zawodowych poza normalnymi godzinami pracy
  • nielimitowany czas dostępności dla klientów (24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu)
  • odpowiedzialność za zyski oraz straty
  • odpowiedzialność za rekrutowanie pracowników i mentoring
  • duża ilość podróży służbowych
  • duża ilość raportów do bezpośrednich przełożonych

 (S.A. Hewlett i C.B. Luce, Praca ekstremalna, niebezpieczny urok 70 godzinnego tygodnia pracy, „Harvard Business Review Polska”, nr 4/2007, s. 50.)

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty