Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

5 sposobów na stres w pracy

Kariera

Kariera  5 sposobów na stres w pracy

Jesteś ciągle zestresowany? Nie jesteś sam. Globalna ankieta przeprowadzona przez portal Monster pokazuje, że stres spowodowany pracą jest powszechnym problemem i dotyczy większości z nas. Według jej wyników aż 60% respondentów odczuwa stres związany z miejscem pracy każdego dnia. Jak sobie z nim poradzić?

Tagi: kariera , praca , stres , kierownik , badanie

Kariera  5 sposobów na stres w pracy

Wszyscy chcemy być najlepsi w pracy, rozwijać się i awansować, osiągnąć sukces i jednocześnie lubić swoją pracę. Ciężko jest jednak realizować te cele, kiedy stale towarzyszy nam stres, który negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, pracę i relacje ze współpracownikami, szefem czy klientami.

Dobry pracodawca powinien wspierać swoich pracowników i pomagać im w redukowaniu poziomu stresu wynikającego z pracy. Pozbawione stresu miejsce pracy pozwala pracownikom wykonywać obowiązki w sposób efektywny i rozwijać się, wpływając na sukces firmy i realizację założonych celów. Jeśli przede wszystkim ty sam możesz poradzić sobie z presją - przeczytaj poniższe wskazówki, dzięki którym zredukujesz poziom stresu w pracy.

1. Przedyskutuj zakres swoich obowiązków

Zanim stracisz kontrolę nad sobą i swoim poziomem stresu, spróbuj zyskać uwagę szefa. Szanse na uniknięcie nerwowych sytuacji wzrosną, kiedy zawczasu zauważysz pierwsze symptomy nadchodzących problemów i będziesz o tym mówił. Dobry szef będzie chciał, byś czuł się komfortowo w pracy i przez to działał efektywnie. Nie bój się więc przyznać mu do tego, że czujesz się przytłoczony obowiązkami czy natłokiem zadań. Być może ktoś z zespołu będzie mógł cię wesprzeć w wykonywaniu codziennej pracy.

2. Nie jesteś robotem – każdy ma swoje granice

Nie bierz na siebie więcej niż jesteś w stanie udźwignąć. Najczęściej osobą, która najwięcej od ciebie wymaga, jesteś ty sam. Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały, a ty robisz wszystko, co w twojej mocy. Nie bierz na siebie dodatkowej pracy czy obowiązków, jeśli nie jesteś pewny, że im podołasz. Naucz się mówić „nie” bez obawy, że zawiedziesz innych.

3. Wyznacz priorytety

Ważne jest, byś umiał stwierdzić, które z zadań są pilne, a które mogą poczekać, aż będziesz mógł się nimi na spokojnie zająć. Każdego ranka sporządzaj listę rzeczy, które musisz zrobić i podziel ją na pół: na górze niech pojawią się pilne i niecierpiące zwłoki zadania, a niżej umieść te mniej naglące. Jeśli uporasz się z tymi istotniejszymi zadaniami, twój dzień wyda się nagle bardziej produktywny i wszystko wyda się łatwiejsze oraz przyjemniejsze. Skreślanie kolejnych wykonanych zadań z listy pokaże ci również, że twoja praca przynosi realne efekty, co pomoże ci mniej się stresować.

4. Uporządkuj przestrzeń i czas

Niekiedy stres jest wynikiem chaosu panującego wokół ciebie. Posprzątaj więc swoje stanowisko pracy, pozbądź się wszystkich niechcianych, niepotrzebnych śmieci i przedmiotów, wyrzuć stare, nieaktualne dokumenty i spróbuj uporządkować wszystko. Jeśli to możliwe, znajdź czas pomiędzy kolejnymi zadaniami, by przez kilka minut ochłonąć i móc w pełni skoncentrowanym wrócić do wykonywania obowiązków.

5. Zrelaksuj się

Każda przerwa – w ciągu dnia, ale i tygodnia oraz roku – sprawia, że możesz skupić się na sobie i zrelaksować. Bez takich momentów „dla siebie” nie będziesz w stanie zredukować poziomu stresu. Dlatego jeśli masz godzinną przerwę na lunch, skorzystaj z niej. Możesz przy posiłku porozmawiać z kimś, posłuchać muzyki lub poczytać książkę. Korzystaj też z urlopu, który ci przysługuje. I jeśli to nie jest konieczne, w weekend nie wykonuj obowiązków służbowych, nie sprawdzaj poczty i wyłącz telefon, jeśli to możliwe.

Jeśli jednak próbowałeś bezskutecznie walczyć ze stresem spowodowanym pracą, przemyśl na spokojnie, czy już nie najwyższy czas na zmianę miejsca i środowiska pracy. Nie warto narażać się na utratę zdrowia. Dlatego istotne jest, byś potrafił dostrzec i zrozumieć, co powoduje u ciebie stres i eliminował to ze swojego życia stopniowo. Profilaktyka jest niezmiernie ważna. Rób więc wszystko, by miejsce, w którym spędzasz prawie każdy dzień, było dla ciebie źródłem samozadowolenia i spełnienia, a nie stresu i niepotrzebnych nerwów.

Małgorzata Majewska
ekspert serwisu 

 

Małgorzata Majewska karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.

 

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty