To nie legendy, nie przechwałki, nie propaganda. To fakty. - W ciagu ostatnich 7 lat od ukończenia MBA szybko awansowałem. Teraz jestem menadżerem w międzynarodowej korporacji i co roku dostaję premię, za którą naprawdę możemy poszaleć całą rodziną na egzotycznych wakacjach - o swojej przygodzie ze studiami MBA opowiada Marek, szef działu strategii i rozwoju w spółce notowanej na zachodniej giełdzie.
MBA, czyli Master of Business Administration, to stopień akademicki, który da ci czarny pas w trudnej walce na biznesowej macie. Jego zdobycie trwa dwa lata i kosztuje niemało pieniędzy – czesne zaczyna się od około 25 tys. złotych za całość.
- Pieniądze to nie jedyny powód – przekonuje Marek – Choć od ukończenia MBA odczuwam wyraźnie wzrost dochodów, to ważniejsza jest świadomość, że posiadam wiedzę, dzięki której rozwiązuję najbardziej złożone problemy w firmie i z sukcesem dokonuję przejęć innych spółek. To utwierdza mnie w przekonaniu, że MBA to był dobry wybór. Łatwo jednak nie było.
Chęć rozwoju zawodowego wskazało 82% respondentów ankiety Pracuj.pl, wśród których znaleźli się zarówno absolwenci i studenci programów MBA jak i osoby zamierzające podjąć tego typu studia w ciągu najbliższego roku. Perspektywę awansu wskazało zaś 64% badanych internautów. Dla ponad 1/3 istotna jest także możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Osoby, które wybrały studia MBA nie ukrywają również, że liczą na znalezienie lepszej pracy i wzrost zarobków.
Piękna perspektywa, ale do jej realizacji potrzeba przebrnąć przez przynajmniej 300 godzin zajęć (na „dziennych” bywa i 1000 godzin). Na początku jest dużo teorii z zakresu ekonomii, analiz itp. przedmiotów, bez których trudno odnaleźć się na krętych ścieżkach zarządzania, marketingu, finansów, czy księgowości. Potem będą cię czekać głównie zajęcia interaktywne, takie,
jak analiza przypadków, trening kierowniczy, gry, symulacje, ćwiczenia komputerowe. Masz szansę poznać techniki rozwiązywania problemów menedżerskich, np. opracowanie strategii rozwoju i inwestycyjnych firmy, kierowanie zasobami ludzkimi, komunikowanie się, przeprowadzanie analizy ekonomicznej przedsięwzięć, przygotowanie biznesplanu i planu marketingowego, zagadnienia prawne, np. prawo gospodarcze Unii Europejskiej.
- Z perspektywy kilku lat twierdzę, że naprawdę było warto. Chociaż nieraz musiałem zacisnąć zęby, by powstrzymać się od komentarza przy żonie, która nieco wątpiła w mój pomysł na drogą i żmudną edukację. Szlag mnie trafiał, że kolejny zarwany weekend, że tyle kasy na to idzie… - śmieje się dziś Marek. Warto iść w jego ślady.
Rekrutacja
Rekrutacja odbywa się zazwyczaj dwa razy w roku: w lutym i we wrześniu. Zdarzają się jednak uczelnie, m.in. Politechnika Warszawska, które rekrutują np. tylko w maju.
Wszystkie elementy rekrutacji mogą się różnić w zależności od uczelni. Poniżej podajemy standardowe wymogi, jednak zanim się ostatecznie zdecydujesz na wybór szkoły, sprawdź na stronie internetowej uczelni, czy nie ma jakiś dodatkowych warunków formalnych.
Wymogi są różne: są uczelnie, którym wystarczy tylko dyplom ukończenia studiów wyższych na poziomie min. licencjatu lub inżyniera i 3 letnia praktyka zawodowa po ukończeniu studiów. Inne oczekują od kandydata potwierdzenia zatrudnienia np. przez 2 lata poza granicami Polski i biegłej znajomości języka angielskiego. Jeśli nie masz dokumentów potwierdzających poziom języka, musisz się liczyć z udziałem w teście na poziomie TOEFL.
Niezbędne dokumenty:
- ksero dowodu osobistego
- list motywacyjny
- odpis świadectwa ukończenia studiów (licencjackich lub magisterskich)
- uwierzytelniony odpis wyników z dwóch ostatnich lat studiów
- dokumenty potwierdzające staż pracy
Ponadto - 2 zdjęcia legitymacyjne, przydadzą się też wszelkie referencje i rekomendacje oraz dyplomy ukończenia kursów.
No i na koniec potwierdzenie, że wpłaciłeś wpisowe i chociaż jedna ratę czesnego.
Trzy poziomy
Dostępne są trzy rodzaje studiów:
- podstawowe - executives (dla zawodowych menedżerów)
- global executives (dla menedżerów pracujących w instytucjach międzynarodowych)
- tematyczne, skierowane do kadry menedżerskiej o określonej specjalizacji (np. finansiści, HR, IT i in.)
Czym kierować się przy wyborze uczelni?
Wybierając studia MBA, warto sprawdzić dokładnie, jaki program oferuje uczelnia, a także profil i doświadczenie jej wykładowców.
Finanse oczywiście są także istotne – można jednak znaleźć studia MBA dofinansowane ze środków Unii Europejskiej nawet w 80%.
Warto więc przeorganizowac swoje życie na kilka semestrów i zdobyć kompetencje, ktore wciąż na rynku pracy są cenione i.. dobrze wycenione.
Ed Borowski
Komentarz eksperta
Adam Rafalski, redaktor naczelny FORBES.pl
Często lubimy się odwoływać do tego, „jak to było przed wojną“. Przed 1939 rokiem warunkiem rozwoju kariery zawodowej była tzw. mała matura. Jeszcze 20 lat temu w CV wystarczał tytuł magistra i znajomość jednego zachodniego języka. Dziś powoli standardem staje się znajomość dwóch języków zachodnich i dyplom MBA.
Najbardziej wymownym argumentem za podejmowaniem studiów MBA są zarobki . Wg raportu firmy Sedlak&Sedlak w 2012 roku średnie zarobki osób posiadających dyplom MBA kształtowały się na poziomie 13 300 zł brutto, ale w niektórych branżach sięgały aż 17 tys. złotych. To o 166% więcej od wartości płac pracowników, którzy ukończyli studia podyplomowe (5 000 zł).
Z drugiej strony, dyplom MBA nie jest gwarancją osięgniecia sukcesu w biznesie. Dobre wykształcenie – to rzecz niezwykle ważna, ale równie istotne są inne predyspozycje menadżera, jak odporność na stres, zaangażowanie w pracy, wiara w sukces, czy wreszcie – pomysł na to co się robi.
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie