Soft skills, czyli weź to na miękko

Znane powszechnie jako umiejętności miękkie (soft skills) nie są tak naprawdę żadną nowością, odkrytą nagle przez socjologów. Pewnym zasobem możliwości zostajemy obdarowani od urodzenia. Ich rezerwuarem jest nasz charakter, ale również wychowanie, edukacja i doświadczenia, jakie każdy z nas nabywa, będąc uczestnikiem życia społecznego.

[powiazane] Fachowy termin soft skills kojarzy się ze sztywnymi definicjami, testami rekrutacyjnymi, karierą zawodową – i nie jest to mylny trop – ale nie powinniśmy ograniczać się tylko do poziomu życia zawodowego. Tak naprawdę uświadomienie sobie swoich możliwości w tym zakresie, a następnie efektywne ich rozwijanie, w znacznym stopniu decyduje o – nie bójmy się górnolotnych słów – szczęściu i spełnieniu w życiu. Oto podstawowe umiejętności miękkie, które warto w sobie rozwijać.

Komunikatywność

Jedna z najczęściej wymienianych umiejętności miękkich. Bez właściwej komunikacji nie ma porozumienia. Komunikatywność jest niezbędnym warunkiem sukcesu w pracy zespołowej. Prowadząc rozmowę (ze współpracownikami, klientami, kontrahentami) musimy mieć świadomość nie tylko swoich celów i ograniczeń, ale również odrębności w sposobie myślenia innych osób. Warto więc nad tą umiejętnością pracować! Nie jest to jednak możliwe bez kreatywności.

[article_adv]

Kreatywność

Kolejne „hitowe” określenie na „rynku profesjonalnych CV”. I tu zaczyna się problem! Musimy pamiętać, że zbyt intensywne i szczegółowe wczytywanie się w poradniki może naszą kreatywność zredukować. Bo czym właściwie jest ta tak bardzo pożądana przez pracodawców cecha? Oryginalnością w szukaniu nowych rozwiązań, w asocjowaniu faktów, zdarzeń, zależności. Musimy więc zachować zdrowy dystans do tego, co zastajemy, również reguł i definicji.

Pewność siebie

Soft skills dotyczą zarówno cech osobowych, jak i społecznych. Pewność siebie jest jedną z nich . Nie można jej jednak mylić z arogancją. To wiara w swoje umiejętności, również te, które nazywane są „twardymi” (związane z kompetencjami zawodowymi). Z punktu widzenia pracy zespołowej pewność siebie oznacza też umiejętność stawiania pytań. Tylko osoba pewna siebie jest w stanie przyznać, że czegoś nie wie i na forum grupy zadawać pytania. Wszyscy znamy ten rodzaj tremy z czasów szkolnych. Przełamanie nieśmiałości otwiera przed każdym zupełnie nowe możliwości.

Przywództwo

Pewność siebie jest niezbędnym budulcem umiejętności przywódczych. Osiąganie założonych celów nie może się jednak udać bez zaangażowanych pracowników. Niezbędny jest też autorytet. Wbrew pozorom nie ma on wiele wspólnego z apodyktycznością. Osiąga się go poprzez inspirowanie i motywowanie współpracowników. Wybór „drogi na skróty”, czyli stosowanie sankcji w celu wymuszenia oczekiwanych zachowań, nie stwarza dobrej atmosfery w pracy, zamiast rozwijać – blokuje. Na pewno nie o to chodzi i zbytnie podkreślanie przywództwa nie prowadzi do zwiększenia efektywności.

Rozwiązywanie konfliktów

Żaden zespół ludzi nie funkcjonuje na mitycznej „Utopii”, dlatego możemy być pewni, że prędzej czy później pojawi się konflikt – interesów, przekonań, opcji, motywacji… O ile w przypadku zawodów ukierunkowanych na kreatywność, każdy tygiel pomysłów jest dobrze widziany, o tyle w innych przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie doprowadzenie, na bazie negocjacji, do konsensusu.

Krytyczne spojrzenie

Kto miałby być negocjatorem i rozjemcą? W takiej roli sprawdzi się osoba zdystansowana, potrafiąca obserwować, wyciągać wnioski i przekonywać do swoich racji. Warto mieć kogoś takiego w zespole. Umiejętność ta nie dotyczy jedynie relacji międzyludzkich, ale również samych technik myślenia związanych z określonym problemem. Krytycznie spojrzeć na zagadnienie to wykazać się kreatywnością, nie zadowalać zastanymi procedurami, ale odnaleźć nowe drogi do prostszych rozwiązań.

Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o jednej z najtrudniejszych do opanowania umiejętności miękkich:

Odporność na krytykę

Odporność na krytykę jest konieczna, aby móc na jej podstawie nauczyć się czegoś nowego. To cecha szczególnie potrzebna w życiu zawodowym. Analiza błędów pozwoli nam lepiej poznać siebie i z optymizmem popatrzeć na drzemiące w nas możliwości, którym wcześniej nie daliśmy dojść do głosu, być może dając się zwodzić rutynie.

Pamiętajmy zatem aby inwestować w soft skills, ponieważ to właśnie one mogą być głównym powodem dla którego udaje nam się osiągac sukcesy zarówno te zawodowe jak i prywatne.

Małgorzata Słoma
TEB Edukacja