[powiazane]
Porozmawiaj z osobami, które pracowały w firmie, zapoznaj się z jej produktami na rynku, śledź doniesienia prasowe. Poszukaj w internecie nazwisk osób na stanowiskach kierowniczych. Dowiedz się, skąd pochodzą, jak długo pracują, spróbuj też ustalić, co jest ich konikiem a czego nie znoszą (np. niepunktualności lub niepoprawnego wysławiania się).
[rekmob1]
Przemyśl odpowiedzi na pytania, których się spodziewasz, m.in.: „Dlaczego powinniśmy zatrudnić właśnie pana?” i „Jakie są pańskie słabości”. Nie mów, że nie masz słabości. Przyznaj się do prawdziwych (tych najmniej wstydliwych) i opowiedz o tym, jak nad nimi pracujesz. Przygotuj się również na inne wymagające pytania, dotyczące doświadczenia i sposobów radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.
Będziesz zaskoczony, jak wiele osób zapomina wyprasować koszulę albo wyczyścić buty przed rozmową kwalifikacyjną. Jeśli masz już przesadzić w którąś stronę, lepiej bądź zbyt konserwatywny, nawet jeśli starasz się o pracę w mediach albo w agencji reklamowej.
Pilnuj, by twój uścisk ręki był pewny i silny, stój stabilnie, nie unikaj kontaktu wzrokowego. Bądź spokojny i pewny siebie, ale nie arogancki.
[rek]
Rozmowa o pracę przebiega w dwie strony – powinieneś podejść do niej z pozytywnym nastawieniem, by mogła sprawić przyjemność także tobie. Oceń firmę, by upewnić się, że to dobre miejsce dla ciebie. To ważne szczególnie przy panującej dzisiaj ciągłej, obustronnej podejrzliwości – zarówno zatrudniający, jak i zatrudniani powinni być wybredni.
Na rozmowie pojawi się wielu innych, doświadczonych i wykwalifikowanych kandydatów, upewnij się więc, że wyróżniasz się zachowaniem, osobowością i zorientowaniem w temacie. Zacznij mocno, zakończ radośnie. Zazwyczaj zapamiętujemy pierwsze i ostatnie pięć minut rozmowy lepiej, niż jej środek.
Leszek Antonowicz