Konflikt ze współpracownikiem

W każdym miejscu pracy zdarzają się tzw. spięcia pomiędzy pracownikami i powstają pewne „punkty zapalne”. Ich obecność jest zjawiskiem powszechnym – najważniejszą jednak kwestią jest umiejętność ich rozwiązania bądź chociaż załagodzenia.

Przede wszystkim nie można pozwolić, by zwykły biurowy konflikt przerodził się w coś stresującego i destrukcyjnego dla obu jego stron.

Ważne, aby w porę zauważyć taką nieprzyjemną sytuację i spróbować odnaleźć jej przyczynę. W ten sposób będziesz mógł szybciej i sprawniej rozwiązać problem, jakim jest konflikt między tobą a twoim współpracownikiem.

Weź sprawy w swoje ręce

Nie siedź z założonymi rękami jeśli jesteś zaangażowany w biurowy konflikt – nawet jeśli sądzisz, że nie powstał on z twojej winy. Tracisz jedynie cenny czas i energię.

Unikanie konfrontacji czy poważnej rozmowy nie jest dobrym wyjściem. Dlatego też, im wcześniej poznasz przyczynę tej sytuacji, tym lepiej dla ciebie. Także próba „wygrania” konfliktu nie przyniesie ci nic dobrego. Taka próba dominacji może jedynie sprawić, że problem pojawi się prędzej czy później znowu. Podejdź więc do sprawy otwarcie i rzeczowo i pamiętaj, że komunikacja i szczerość to dwie bardzo cenne cechy – zarówno w życiu osobistym jak i biurowym.

Doceń siłę dialogu

Często konflikt jest wynikiem nie tyle powiedzenia czegoś drugiej osobie, co właśnie niedopowiedzenia. Może to być na przykład niedotrzymanie obietnicy bądź bycie nietaktownym, może to również wynikać ze zwykłego nieporozumienia.

Musisz znaleźć sposób, by konflikt ten rozwiązać z pozytywnym wynikiem. Musisz też być przygotowany na pewne kompromisy czy spotkanie się „w pół drogi”, jeśli chodzi o poglądy twoje i twojego kolegi z pracy. Najprostszą drogą jest bezpośredniość i szczerość – po prostu dowiedz się, jakie zdanie ma twój współpracownik i uszanuj je.

Jako inicjator takich rozmów możesz poczuć, że jesteś tym słabszym, który się złamał i chce zażegnać spór. Warto więc powtórzyć to jeszcze raz – dialog jest najważniejszym elementem kontaktów międzyludzkich. A niedopowiedzenia są o wiele gorsze niż werbalne komunikaty.

Spójrz na sytuację obiektywnie

Bądź przygotowany na to, że kiedy spojrzysz obiektywnie na całą sytuację, może okazać się, że wina leżała po prostu po twojej stronie.

Przyznanie się do winy, bądź nawet jej części, może znacząco pomóc w rozwiązaniu tej sytuacji. Co więcej, taki krok może spowodować, że i druga strona uzna, iż ponosi odpowiedzialność za część waszego sporu.

Nie bierz tego osobiście

Jeśli konflikt faktycznie nie wynikł z osobistych przesłanek, zachowuj się profesjonalnie. Jeśli jego przyczyna miała jedynie służbowe podłoże, nie możesz traktować tego sporu osobiście.

Oczywiście, jesteśmy tylko ludźmi i dużą część poglądów na temat naszej pracy odnosimy bezpośrednio do siebie. Warto jednak zawsze pamiętać o idei work-life balance, która zakłada oddzielanie życia osobistego od zawodowego.

Podejście niezależne

Jeśli okazuje się, że konflikt narasta, a ty i twój współpracownik nie jesteście w stanie sami rozwiązać tego problemu, być może potrzebujecie kogoś, kto neutralnie spojrzy na te sytuację i wam pomoże. Siła arbitrażu w tym przypadku może okazać się nieoceniona.

Zaangażowanie w konflikt szefa bądź kogoś z HR-u może być bardzo pomocne. Oczywiście, nie chodzi tu o „przeciąganie” ich na swoją stronę, ale o świeże spojrzenie tej „trzeciej strony” jako kogoś niezależnego i neutralnego. Taki arbiter może podsunąć wam pewne działania, które, jeśli nie rozwiążą konfliktu, to przynajmniej pozwolą wam w sposób profesjonalny nadal realizować swoje obowiązki bez szkody dla firmy i własnego samopoczucia.

Małgorzata Majewska
ekspert serwisu [ext_img=o]1080[/ext_img]

 

 

 

 
 

[ext_img=o]1079[/ext_img] Małgorzata Majewska karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.