Liczy się liczba powtórzeń

Jedną z rzeczy, która szczególnie irytuje przedsiębiorców i menedżerów (szczególnie w sprzedaży) jest to, że każdy, nawet najlepszy proces, który działa przez większość czasu nie jest skuteczny za każdym razem.

[powiazane]W takich obszarach jak prognozowanie pogody (70 procent szans na deszcz), choroby (15-procentowe prawdopodobieństwo, że zarazisz się grypą) czy działalność biznesowa (50 procent szans na to, że nowa firma nie upadnie) naszym życiem rządzą statystyki. Jednak ich wiarygodność zależy od tego, czy dany proces został przeprowadzony wystarczająco dużą liczbę razy — nazywa się to wystarczającą liczbą powtórzeń.

[rekmob1]

Jeśli chcesz osiągnąć coś wielkiego, musisz wdrożyć odpowiedni proces. Jeżeli wypróbujesz jakieś rozwiązanie dwa lub trzy razy i za każdym razem poniesiesz porażkę, to wcale nie oznacza, że powinieneś się poddać. Wszyscy, którym udało się odnieść sukces, mają swoje wypróbowane procesy. Każdy z tych nich działa w większości przypadków — ale nie we wszystkich.

Załóżmy, że masz opracowany proces sprzedaży, który pomaga ci pozyskać ponad 50 procent potencjalnych klientów. Jednak nowy pracownik, który niedawno dołączył do twojego zespołu sprzedawców, mimo stosowania tego samego procesu, wciąż spotyka się z odmową, a to budzi w nim frustrację.

Oto ćwiczenie pomagające zrozumieć, czym jest właściwa liczba powtórzeń.

Rzuć 10 razy monetą i zapisz wyniki na kartce. Większość ludzi sądzi, że liczba orłów i reszek będzie taka sama: pięć na pięć. Jednak tak się dzieje bardzo rzadko. Dużo częściej zdarza się, że wypada siedem, osiem albo nawet dziewięć orłów (lub reszek). Potem rzuć monetą jeszcze 90 razy (tak aby w sumie było 100 rzutów). Po wykonaniu tego ćwiczenia zazwyczaj okazuje się, że stosunek orłów do reszek wynosi 51 do 49. To wspaniały przykład na to, że warto wypróbować nowe rozwiązanie więcej niż 10 razy, żeby móc ocenić jego skuteczność.

[rek]

To ćwiczenie pokazuje również, że zanim dokonasz oceny swojej pracy, musisz osiągnąć odpowiednią liczbę powtórzeń danej czynności. Być może opracowałeś strategię, która w pierwszych ośmiu lub dziewięciu przypadkach na dziesięć zawiodła, ale przy większej liczbie prób jej skuteczność wzrośnie do 50 procent. Może się również zdarzyć sytuacja odwrotna: odniosłeś sukces w pierwszych kilku przypadkach i uznałeś, że nowy proces jest doskonały, podczas gdy jego faktyczna skuteczność jest dużo niższa.

Oto klucz do odpowiedzi na pytanie, dlaczego mimo dużych starań nie osiągamy pożądanego rezultatu: reguły, które rządzą naszym światem, sprawdzają się tylko wtedy, gdy są stosowane z odpowiednią częstotliwością.

Nasz świat wciąż się zmienia, dlatego warto uświadomić sobie, że żaden proces nie działa za każdym razem. Prawdziwa skuteczność jest osiągana dopiero po jakimś czasie. Musisz mieć wiarę i wytrwałość, żeby zrealizować swój plan. Jeśli dany proces zadziała kilka razy, to nie oceniaj go jeszcze na tym etapie. Musisz wypróbować go 100 razy, żebyś mógł stwierdzić, czy jest skuteczny, czy nie.

Juliusz Strykowski

[rekmob2]